Дзюба Любов Миколаївна

/Files/IMG-88d10608a4aa23e77ee44f57ab90c71e-V.jpg

Педагогічний стаж -18 років.

Освіта: Чернівецький вищий педагогічний навчальний заклад.

Спеціальність:дошкільне виховання.

Педагогічне кредо: ”Щасливе, усміхнене обличчя дитини в садочку –

Найвища оцінка діяльності вихователя”

Тема над якою я працюю:

«Нетрадиційні техніки малювання в дитячому садку та їх роль в розвитку дітей дошкільного віку»

Діти з самого раннього віку намагаються відобразити свої враження про навколишній світ у своєму образотворчому творчості. Моя робота полягає у використанні нетрадиційних технік малювання. Малювання нетрадиційними способами, захоплююча, неймовірна діяльність, яка дивує і захоплює дітей. Важливу роль у розвитку дитини відіграє розвиваюче середовище. Тому при організації предметно - розвивального середовища враховувала, щоб зміст носило розвиваючий характер, і було спрямовано на розвиток творчості кожної дитини у відповідності з його індивідуальними можливостями, доступною і відповідає віковим особливостям дітей. Скільки вдома непотрібних цікавих речей (зубна щітка, гребінець, поролон, пробки, пінопласт, котушка ниток, свічки і. т. д). Вийшли погуляти, придивіться, а скільки тут цікавого: палички, шишки, листочки, камінчики, насіння рослин, пух кульбаби, будяка, тополі. Всіма цими предметами збагатили куточок продуктивної діяльності. Незвичайні матеріали і оригінальні техніки залучають дітей тим, що тут не присутнє слово «не Можна» ,можна малювати чим хочеш і як хочеш і навіть можна придумати свою незвичайну техніку. Діти відчувають незабутні позитивні емоції, а за емоціями можна судити про настрій дитини, про те, що його радує, що його засмучує. Проведення занять з використанням нетрадиційних технік

· Сприяє зняттю дитячих страхів;

· Розвиває впевненість у своїх силах;

· Розвиває просторове мислення;

· Вчить дітей вільно висловлювати свій задум;

· Спонукає дітей до творчих пошуків і рішень;

· Вчить дітей працювати з різноманітним матеріалом;

· Розвиває почуття композиції, ритму, колориту, кольоросприйняття; почуття фактурності і об'ємності;

· Розвиває дрібну моторику рук;

· Розвиває творчі здібності, уяву і політ фантазії.

· Під час роботи діти отримують естетичне задоволення.

Проаналізувавши малюнки дошкільнят прийшла до висновку - необхідно полегшити навички малювання, адже навіть не кожен дорослий зможе зобразити який-небудь предмет. Цим можна на багато підвищити інтерес дошкільнят до малювання. Існує багато технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність полягає в тому, що вони дозволяють дітям швидко досягти бажаного результату. Участь у міському методичному об'єднанні «Юний художник», наштовхнуло мене на думку: «А чи не спробувати в практиці прийоми нетрадиційного малювання на заняттях з малювання?». Склала перспективний план роботи по кожній віковій групі, написала конспекти занять для дітей різного дошкільного віку. І вибрала тему для самоосвіти «Нетрадиційна техніка малювання в дитячому садку». Успіх навчання нетрадиційним технікам багато в чому залежить від того, які методи й прийоми використає педагог, щоб донести до дітей певний зміст, сформувати в них знання, уміння, навички. Познайомившись з методичною літературою різних авторів, таких як посібник А. В. Нікітіної «Нетрадиційні техніки малювання в дитячому садку», В. А. Ликової - «Методичний посібник для фахівців дошкільних освітніх установ», Т. Н. Дороновой - «Природа, мистецтво і зображувальна діяльність дітей» Р. Р. Казакової «Образотворча діяльність в дитячому садку» я знайшла дуже багато цікавих ідей і поставила перед собою наступні завдання:

· Сформувати у дітей технічні навички малювання.

· Познайомити дітей з різними нетрадиційними техніками малювання.

· Навчити створювати свій неповторний образ, в малюнках з нетрадиційного малювання використовуючи різні техніки малювання.

· Познайомити дошкільнят ближче з нетрадиційним малюванням.

Результати діагностики показали, що високий рівень освоєння програми з розділу «Дитина у світі художньої літератури образотворчого мистецтва» підвищився на 25 %. Досвід роботи показав, що оволодіння нетрадиційною технікою зображення доставляє дошкільнятам справжню радість, якщо воно будуватися з урахуванням специфіки діяльності та віку дітей. Вони з задоволенням малюють різні візерунки не відчуваючи при цьому труднощів. Діти сміливо беруться за художні матеріали, малюків не лякає їх різноманіття і перспектива самостійного вибору. Їм доставляє величезне задоволення сам процес виконання. Діти готові багаторазово повторити ту чи іншу дію. І чим краще виходить рух, тим з великим задоволенням вони його повторюють, як би демонструючи свій успіх, і радіють, привертаючи увагу дорослого до своїх досягнень. Під час роботи я зіткнулася з проблемою, діти бояться малювати, тому що, як їм здається, вони не вміють, і у них нічого не вийде. Особливо це помітно в середній групі, де навички образотворчої діяльності у дітей ще слабо розвинені, формоутворюючі рухи сформовані не достатньо. Дітям не вистачає впевненості в собі, уяви, самостійності. Стимулом спонукати дітей до діяльності, змусити їх повірити у те, що вони дуже просто можуть стати маленькими художниками і творити дива на папері. І мені вдалося знайти те, що потрібно. Я скористалася досвідом роботи своїх колег в області навчання дітей малюванню. А пізніше переробила його, внесла свої корективи. Планую провести «День вихідного дня», зацікавити батьків технікою нетрадиційного малювання. Існує багато технік нетрадиційного малювання, їх незвичайність полягає в тому, що вони дозволяють дітям швидко досягти бажаного результату. Наприклад, якому дитині буде нецікаво малювати пальчиками, робити малюнок власної долонькою, ставити на папері плями і отримувати кумедний малюнок. Дитина любить швидко досягати результату в своїй роботі.

Кляксография.

Вона полягає в тому, щоб навчити дітей робити плями (чорні і кольорові). Потім вже 3-річна дитина може дивитися на них і бачити образи, предмети або окремі деталі. "На що схожа твоя чи моя пляма?", "Кого або що вона тобі нагадує?" - ці питання дуже корисні, оскільки розвивають мислення і уяву. Після цього, не примушуючи дитину, а показуючи, рекомендуємо перейти до наступного етапу - обведення або дорисовка плям. В результаті може вийти цілий сюжет. Малювання удвох на довгій смузі папери. До речі кажучи, формат паперу корисно міняти (тобто давати не лише стандарт). В даному випадку довга смужка допоможе малювати удвох, не заважаючи один одному. Можна малювати ізольовані предмети або сюжети, тобто працювати поруч. І навіть у цьому випадку дитині тепліше від ліктя мами чи тата. А потім бажано перейти до колективного малювання. Дорослі і дитина домовляються хто, що буде малювати, щоб вийшов один сюжет. Тичок жорсткої напівсухий пензлем. Засоби виразності: фактурність забарвлення, колір. Матеріали: жорстка кисть, гуаш, папір будь-якого кольору і формату або вирізаний силует пухнастого чи колючого тварини. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш кисть і вдаряє нею по папері, тримаючи вертикально. При роботі кисть у воду не опускається. Таким чином заповнюється весь аркуш, контур або шаблон. Виходить імітація фактурності пухнастою або колючого поверхні. Малювання пальчиками. Засоби виразності: пляма, крапка, коротка лінія, колір. Матеріали: мисочки з гуашшю, щільний папір будь-якого кольору, невеликі аркуші, серветки. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш пальчик і завдає точки, плями на папір. На кожен пальчик набирається фарба різного кольору. Після роботи пальчики витираються серветкою, потім гуаш легко змивається. Малювання долонькою. Засоби виразності: пляма, колір, фантастичний силует. Матеріали: широкі блюдечка з гуашшю, кисть, щільний папір будь-якого кольору, аркуші великого формату, серветки. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш долоньку (всю кисть) або забарвлює її за допомогою пензлика (з 5 років) і робить відбиток на папері. Малюють і правою і лівою руками, пофарбовані різними кольорами. Після роботи руки витираються серветкою, потім гуаш легко змивається. Малювання з секретом у три пари рук. Береться прямокутний аркуш паперу, 3 олівця. Розподіляються дорослі і дитина: хто буде малювати перший, хто другий, хто третій. Перший починає малювати, а потім закриває свій малюнок, загнувши листочок зверху і залишивши трохи, якусь частину, для продовження (шия, наприклад). Другий, не бачачи нічого, крім шиї, продовжує, природно, тулуб, залишивши видно тільки частину ніг. Третій закінчує. Потім відкривається весь листок - і майже завжди виходить смішно: від невідповідності пропорцій, колірних гам.

Малювання самого себе або малювання з натури улюблених іграшок.

Малювання з натури розвиває спостережливість, вміння вже не творити, а зображати за правилами, тобто намалювати так, щоб було схоже на оригінал і пропорціями і формами, і кольором. Запропонуйте спочатку намалювати самого себе, дивлячись у дзеркало. А ще неодмінно багато раз поглядаючи в дзеркало. А ще краще, покажіть, як ви, дорослі, будете малювати себе, неодмінно багато раз поглядаючи в дзеркало. Далі хай сама дитина вибирає собі предмет, Це може бути улюблена лялька, ведмедик або машина. Важливо вчити довго спостерігати, зіставляючи частини предмета. І ще. Якщо дитина відійде від натури, внесе щось своє, в результаті чого з'явиться зовсім несхожий предмет або іграшка, - не засмучуйтеся. Похваліть свого малюка: "Ти сьогодні намалював нову машину! Напевно, таку тобі хочеться?" Але обов'язково в кінці такого малювання важливо запитувати: "А чим намальована машина відрізняється від цієї?" Скочування папери. Засоби виразності: фактура, обсяг. Матеріали: серветки або двостороння кольорова папір, клей ПВА, налитий в блюдце, щільна папір або кольоровий картон для основи. Спосіб отримання зображення: дитина мне в руках папір, поки вона не стане м'якою. Потім скачує з неї кульку. Розміри його можуть бути різними: від маленького (ягідка) до великого (хмарка, ком для сніговика). Після цього паперовий грудочку опускається в клей і приклеюється на основу. «Я малюю маму»... Добре б продовжити малювання з натури або малювання по пам'яті (об'єктами для такого зображення можуть стати члени сім'ї, родичі і друзі). В якості допоміжного матеріалу можуть бути фотографії або бесіди про характерні особливості зовнішнього вигляду відсутніх родичів...Беруться і розглядаються фотографії. Проводиться бесіда: "Яка бабуся Валя? Які у неї волосся? Зачіска? Улюблене плаття? Посмішка?" І починається процес співтворчості. Через час можна запропонувати намалювати по пам'яті подружок. Коли збереться достатньо малюнків із зображенням родичів і друзів, радимо організувати міні-виставку "Мої рідні і близькі", де гідно оцінюються перші портрети дошкільника. Відбиток зім'ятої папером. Засоби виразності: пляма, фактура, колір. Матеріали: блюдце або пластикова коробочка, в яку вкладено штемпельна подушка з тонкого поролону, просочена гуашшю, щільний папір будь-якого кольору і розміру, зім'ята папір. Спосіб отримання зображення: дитина притискає зім'ятий папір до штемпельної подушці з фарбою і завдає відбиток на папір. Щоб отримати інший колір, змінюються і блюдце, і зім'ята папір. Воскові крейди + акварель. Засоби виразності: колір, лінія, пляма, фактура. Матеріали: воскові крейди, щільний білий папір, акварель, пензлі. Спосіб отримання зображення: дитина малює восковими крейдою на папері. Потім зафарбовує лист аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок крейдою залишається не замальованою. Свічка + акварель. Засоби виразності: колір, лінія, пляма, фактура. Матеріали: свічка, щільний папір, акварель, пензлі. Спосіб отримання зображення: дитина малює свічкою на папері. Потім зафарбовує лист аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок свічкою залишається білим. Точковий малюнок. Дітям подобається все нетрадиційне. Малювання крапками відноситься до незвичайних, в даному випадку, прийомам. Для реалізації можна взяти фломастер, олівець, поставити його перпендикулярно до білого аркушу паперу і почати малювати. Але ось краще всього виходять точкові малюнки фарбами. Ось як це робиться. Сірник, очищена від сірки, туго замотується невеликим шматочком вати і пірнає в густу фарбу. А далі принцип нанесення точок такий же. Головне, відразу ж зацікавити дитину. Набризк. Засоби виразності: точка, фактура. Матеріали: папір, гуаш, жорстка кисть, шматочок щільного картону або пластику (5x5 см). Спосіб отримання зображення: дитина набирає фарбу на кисть і вдаряє кистю про картон, який тримає над папером. Потім зафарбовує лист аквареллю в один або кілька кольорів. Фарба розбризкується на папір. Відбитки листя. Засоби виразності: фактура, колір. Матеріали: папір, гуаш, листя різних дерев (бажано опале), пензлі. Спосіб отримання зображення: дитина покриває листок дерева фарбами різних кольорів, потім прикладає його забарвленою стороною до паперу для отримання відбитка. Кожен раз береться новий листок. Черешки листя можна домалювати пензлем. Проводячи цикл занять з використанням різноманітних технік для виявлення здібностей дітей за пройдену час, видно, що у дітей, є здібності до роботи фарбами з використанням нетрадиційних технік. У дітей зі слабко розвиненими художньо-творчими здібностями показники знаходяться трохи вище, ніж на початку навчального року, але за рахунок застосування нетрадиційних матеріалів покращився рівень захопленості темою і технікою і здатність до цветовосприятию. Поролонові малюнки. Чомусь ми всі схильні думати, що , якщо малюємо фарбами, то обов'язково і пензликом. Далеко не завжди, стверджують тризовцы. На допомогу може прийти поролон. Радимо зробити з нього різні різноманітні маленькі геометричні фігурки, а потім прикріпити їх тонким дротом до палички або олівця (не заточенному). Знаряддя праці вже готове. Тепер його можна вмочити в фарбу і методом штампів малювати червоні трикутники, жовті гуртки, зелені квадрати (весь поролон на відміну від вати добре миється). Спочатку діти хаотично будуть малювати геометричні фігури. А потім запропонуйте зробити з них найпростіші орнаменти - спочатку з одного виду фігур, потім двох, трьох. Загадкові малюнки. Загадкові малюнки можуть утворюватись наступним чином. Береться картон розміром приблизно 20х20 см. І складається навпіл. Потім вибирається напівшерстяна або вовняна нитка довжиною близько 30 см, її кінець на 8 - 10 см мачає в густу фарбу і затискається всередині картону. Потім слід поводити всередині картону цією ниткою, а потім вийняти її і розкрити картон. Виходить хаотичний зображення, яке розглядають, обводять і домальовують дорослі з дітьми. Надзвичайно корисно давати назви отриманим зображенням. Це складна розумово-мовленнєву робота в поєднанні з образотворчої сприятиме інтелектуальному розвитку дітей дошкільного віку. Вчимося робити фон. Зазвичай діти малюють на папері. Так чіткіше видно. Так швидше. Але деякі сюжети вимагаю фону. І, треба сказати, на зробленому заздалегідь фоні краще виглядають всі дитячі роботи. Багато діти роблять фон пензликом, до того ж звичайної, маленької. Хоча є простий і надійний спосіб: робити фон ватою або шматочком поролону, змоченим у воді та фарбі. Колаж. Саме поняття пояснює сенс даного методу: у нього збираються кілька вищеописаних. В цілому нам в ідеалі здається важливим таке: добре, коли дошкільник не тільки знайомий з різними прийомами зображення, але і не забуває про них, а до місця використовує, виконуючи задану ціль. Наприклад, один з дітей 5-6 років вирішив намалювати літо, і для цього він використовує точковий малюнок (квіти), а сонечко дитина намалює пальцем, фрукти і овочі він виріже з листівок, тканинами зобразить небо і хмари і т. д. Межі вдосконаленню і творчості в образотворчій діяльності немає. Англійський педагог-дослідник Анна Роговин рекомендує все, що є під рукою, використовувати для вправ у малюванні: малювати ганчіркою, паперовою серветкою (складеної багато разів); малювати брудною водою, старої чайною заваркою, кавовою гущею, вичавки з ягід. Корисно так само розфарбовувати банки і пляшки, котушки та коробки і т. д. Зображувальна діяльність із застосуванням нетрадиційних матеріалів і технік сприяє розвитку у дитини:

· Дрібної моторики рук і тактильного сприйняття;

· Просторової орієнтування на аркуші паперу, окоміру та зорового сприйняття;

· Уваги і посидючості;

· Образотворчих навичок й умінь, спостережливості, естетичного сприйняття, емоційної чуйності;

· Крім того, в процесі цієї діяльності у дошкільника формуються навички контролю і самоконтролю.

Творчий процес - це справжнє диво. Поспостерігайте, як діти розкривають свої унікальні здібності і за радістю, яку їм приносить творення. Тут вони починають відчувати користь творчості і вірять, що помилки - це всього лише кроки до досягнення мети, а не перешкода, як у творчості, так і у всіх аспектах їхнього життя. Дітям краще вселити: "У творчості немає правильного шляху, немає неправильного шляху, є тільки свій власний шлях" Багато в чому результат роботи дитини залежить від його зацікавленості, тому на занятті важливо активізувати увагу дошкільника, спонукати його до діяльності за допомогою додаткових стимулів. Такими стимулами можуть бути:

· гра, яка є основним видом діяльності дітей;

· сюрпризный момент - улюблений герой казки або мультфільму приходить в гості і запрошує дитини відправитися в подорож;

· прохання про допомогу, адже діти ніколи не відмовляться допомогти слабкому, їм важливо відчути себе значущими;

· музичний супровід. І т. д.

Крім того, бажано жваво, емоційно пояснювати хлопцям способи дій і показувати прийоми зображення. З дітьми молодшого дошкільного віку рекомендується використовувати:

· малювання пальчиками;

· відбиток печатками з картоплі;

· малювання долоньками.

Дітей середнього дошкільного віку можна знайомити з більш складними техніками:

· тичок жорсткої напівсухий пензлем.

· друк поролоном;

· друк пробками;

· воскові крейди + акварель;

· свічка + акварель;

· відбитки листя;

· малюнки з долоньки;

· малювання ватяними паличками;

· чарівні мотузочки.

А у старшому дошкільному віці діти можуть освоїти ще більш складні методи і техніки:

· малювання піском;

· малювання мильними бульбашками;

· малювання м'ятою папером;

· кляксография з трубочкою;

· монотипія пейзажна;

· друк за трафаретом;

· монотипія предметна;

· кляксография звичайна;

· пластилинография.

Кожна з цих технік - це маленька гра. Їх використання дозволяє дітям відчувати себе розкутіші, сміливіші, безпосередніше, розвиває уяву, дає повну свободу для самовираження.

Кiлькiсть переглядiв: 883

Коментарi