ТЕСТ БУДИНОК, ДЕРЕВО, ЛЮДИНА

ддч

Тест запропонований Дж. Буком в 1948 р. Спочатку передбачалося малювати всі ці елементи окремо, проте пізніше тест був модифікований іншим дослідником – Р. Берні. Він-то і запропонував поєднати всі три об’єкти в одному малюнку, і саме в такому варіанті ми використовуємо в даний час цей тест.

Мета методики. Оцінка особистості досліджуваного, рівня його розвитку, працездатності та інтеграції; отримання даних, що стосуються сфери його взаємин з навколишнім світом в цілому і з конкретними людьми зокрема.

Матеріали: листок А4, олівці – простий і кольорові, гумка.

Інструкція. Намалюйте будинок, дерево і людину настільки добре, наскільки зможете. Обдумуйте малюнок стільки часу, скільки вам знадобиться. Тільки намагайтесь намалювати якомога краще”. .

При цьому зауважують, що людина повинна бути намальована в повний зріст. Більше досліджуваного не обмежують у виборі розмірів, образів і типів малюнку.

Поки досліджуваний малює малюнок, дослідник повинен звернути увагу на:

• інтервал часу з моменту надання дослідником інструкції до моменту, коли досліджуваний приступив до малювання;
• тривалість пауз, які виникали в процесі малювання;
• загальний час, витрачений досліджуваним на малювання всього малюнку;
• послідовність зображення деталей кожного малюнка (будинку, дерева і людини).
• всі коментарі (по можливості дослівно), мимовільно зроблені досліджуваним в процесі малювання;
• будь-яку емоцію (саму незначну) досліджуваного в процесі виконання тесту. Потім потрібно пов’язати це емоційний вираз з зображуваною в цей момент деталлю.

Після малюнку проводиться опитування. Воно створює сприятливі умови для того, щоб досліджуваний, описуючи і коментуючи малюнок міг розказати про свої почуття, відносини, потреби і т.д., а також надає досліднику можливість прояснити будь-які незрозумілі аспекти малюнку.

Питання для малюнку ЛЮДИНИ:
o Це чоловік або жінка (хлопчик чи дівчинка)?
o Скільки йому (їй) років?
o Хто він?
o Це ваш родич, друг чи хто-небудь інший?
o Про кого ви думали, коли малювали?
o Що він робить? (І де він у цей час знаходиться?)
o Про що він думає?
o Що він відчуває?
o Про що вас змушує думати намальована людина?
o Кого вам нагадує ця людина?
o Ця людина здорова? Що саме на малюнку справляє на вас таке враження?
o Ця людина щаслива? Що саме на малюнку справляє на вас таке враження?
o Що ви відчуваєте по відношенню до цієї людини?
o Чи вважаєте ви, що це характерно для більшості людей? Чому?
o Яка, на ваш погляд, погода на малюнку?
o Кого нагадує вам ця людина? Чому?
o Чого найбільше хоче ця людина? Чому?
o Як одягнена ця людина?

Питання для малюнку ДЕРЕВА:
o Що це за дерево?
o Де насправді знаходиться це дерево?
o Який приблизний вік цього дерева?
o Це дерево живе?
(Якщо досліджуваний вважає, що дерево живе):
o Що саме на малюнку підтверджує, що дерево живе?
o Чи немає у дерева якоїсь мертвої частини? Якщо є, то яка саме?
o Чим, на вашу думку, викликана загибель частини дерева?
o Як ви думаєте, коли це сталося?
(Якщо досліджуваний вважає, що дерево мертве):
o Чим, на вашу думку, викликана загибель дерева?
o Як ви думаєте, коли це сталося?
o Як ви думаєте, на кого це дерево більше схоже – на чоловіка або на жінку? Що саме в малюнку підтверджує вашу точку зору?
o Якщо б тут замість дерева була людина, в який бік вона б дивилась?
o Це дерево стоїть окремо або в групі дерев?
o Коли ви дивитеся на малюнок дерева, як вам здається: воно розташовано вище вас, нижче або знаходиться на одному рівні з вами?
o Як ви думаєте, яка погода на цьому малюнку?
o Чи є на малюнку вітер?
o Покажіть мені, в якому напрямку дме вітер.
o Розкажіть докладніше, що це за вітер.
o Якби на цьому малюнку ви зобразили сонце, де б воно розташовувалося?
o Як ви вважаєте: сонце знаходиться на півночі, сході, півдні або заході?
o Про що змушує вас думати це дерево?
o Про що воно вам нагадує?
o Це дерево здорове?
o Що саме на малюнку справляє на вас таке враження?
o Це дерево сильне?
o Що саме на малюнку справляє на вас таке враження?
o Кого вам нагадує це дерево? Чому?
o Що найбільше потребує це дерево? Чому?
o Якби замість птаха (іншого дерева або іншого об’єкта на малюнку, що не має відношення до основного дерева) була людина, то хто б це міг бути?

Питання для малюнку БУДИНОК:
• Скільки поверхів у цьому будинку?
• Цей будинок цегляний, дерев’яний або ще який-небудь інший?
• Це ваш будинок? (Якщо ні, то чий?)
• Коли ви малювали цей будинок, кого ви уявляли собі в якості його господаря?
• Вам би хотілося, щоб цей дім був вашим? Чому?
Якщо б цей будинок був вашим і ви могли розпоряджатися ним так, як вам хочеться:
• Яку кімнату ви б обрали для себе? Чому?
• З ким би ви хотіли жити в цьому будинку? Чому?
• Коли ви дивитеся на малюнок будинку, він вам здається розташованим близько чи далеко?
• Коли ви дивитеся на малюнок будинку, вам здається, що він розташований вище вас, нижче або приблизно на одному рівні з вами?
• Про що вас змушує думати цей будинок?
• Про що він вам нагадує?
• Цей будинок привітний, доброзичливий?
• Що саме на малюнку справляє на вас таке враження?
• Чи вважаєте ви, що ці якості властиві більшості будинків? Чому?
• Яка, на вашу думку, погода на цьому малюнку?
• Про кого вас змушує думати цей будинок? Чому?
• Що найбільше потребує цей будинок? Чому?
• Для чого потрібна труба на даху?
• Куди веде ця доріжка?

• Якби замість дерева (куща, вітряка або будь-якого іншого об’єкту на малюнку, що не має відношення до самого будинку) була людина, то хто б це міг бути?

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТЕСТУ БУДИНОК, ДЕРЕВО, ЛЮДИНА

ддч 2

Інтерпретувати методику можна двома шляхами: загальний аналіз та детальна розшифоровка кожного елементу малюнку.

І Загальний аналіз

БУДИНОК
Добре, якщо малюк намалював будинок симпатичним і затишним. А ось якщо будинок некрасивий, розвалений – цілком можливо, дитина таким чином сприймає свій власний будинок в широкому сенсі, тобто свою сім’ю.

Якщо будинок найбільший з усіх інших елементів малюнку (дерева і людини) – значення сім’ї в світі дитини надмірно велике. А у випадку, коли будинок дуже маленький – родинні зв’язки в розумінні дитини, навпаки, слабкі і неміцні. Якщо ж будиночок ще й намальований подалі, на задньому плані – можна говорити про почуття знедоленості.

Також не дуже здорово, коли замість будинку намальований його план (проекція зверху) або ж будинок малюється з численними виправленнями, стираннями, невпевненими контурами – можливо, має місце серйозний сімейний конфлікт.

Зверніть увагу на сходинки. Зазвичай дітки малюють їх перед дверима, але якщо раптом вони ведуть у глуху стіну без дверей – це може бути свідченням конфліктної ситуації, внаслідок якої дитина «закривається» від спілкування.

У нормі в будиночку повинні бути і вікна, і двері. Якщо їх немає – дитина замкнута, уникає контактів, боїться розкритися. Величезний замок на дверях також говорить про скритність, помисливість і недовіру до світу.
Грати на вікнах символізують страх агресії, наявність відчуття небезпеки і несвободи. Надто товсті стіни в поєднанні з могутнім дахом також говорять про потребу в захисті.

димар

Дах – проекція сфери фантазії. Розглянувши її уважно, можна зрозуміти, наскільки ваша дитина фантазер.
Ще пару десятків років тому на всіх малюнках неодмінно була і труба з димком. Її відсутність оцінювалося психологами як нестача тепла в родині. Однак сучасні міські діти все частіше малюють те, що бачать – будинки без труб. Звичайно, цілком можна припустити, що емоційний клімат в сучасних урбанізованих сім’ях попрохолодніше, ніж в колись великих патріархальних. Але може, все пояснюється простіше: діти просто ніколи не бачили будиночка з трубою, тим більше – з піччю, яку топлять.

Ще нюанс: якщо при обговоренні малюнку дитина говорить, що в будиночку живе він один без дорослих – можливо, ним занадто опікуються і він вже втомився від цього.

ДЕРЕВО
Якщо дерево сухе, зламане, без листя і коріння – дитина явно відчуває сильний психологічний дискомфорт або навіть депресію.

сонце

Відсутність коренів взагалі не дуже добрий знак – це може говорити про слабку прихильності до сім’ї, малу значимість сімейних зв’язків. Якщо коріння висять у повітрі, без землі – дитина, можливо, не відчуває стійкості, «землі під ногами» – або просто погано орієнтується в реальному житті.

Якщо дуже ретельно промальована кора – сильна боязнь агресії і потреба в захисті.

Дупло, особливо сильно наведене – знак перенесеної в минулому травматичної, складної ситуації. Якщо в дуплі сидить білка або птах – це свідчення потреби в захисті і спокої.

Гілки – символи товариськості дитини. Якщо вони розходяться в сторони, утворюючи розкидисту крону – дитина контактна, відкрита. А от якщо, навпаки, притиснуті і намальовані однією-двома лініями – з спілкуванням можуть бути проблеми. Якщо гілки приховані листям – автор малюнку також потайливий.

Проблемно, коли відсутня крона (листя) – дитина не бачить майбутнього, не уявляє собі перспектив свого життя. Якщо гілки обрубані і обламані – це свідчення психотравми або депресії, а якщо гілки закінчуються вістрями – це прояв агресивності.

Гостра вершина (наприклад, у ялинки) говорить про те, що така агресивність – захисна, це оборона від небезпеки – справжньої чи уявної.

Якщо кущі тісно оточують будинок, може мати місце сильне бажання захистити себе захисними бар’єрами.

Ще нюанси розшифровки зображення дерева можете знайти тут

Опис малюнку ЛЮДИНИ вже було докладно розглянуто тут

Загальний вигляд малюнку

Подивимося, яка зображена погода – вона відображає переживання дитини в цілому. Швидше за все, чим гірша погода намальована, тим більш імовірно, що вона сприймає оточення як вороже, давляче, і навпаки, чим краще погода – тим спокійніше у дитини на душі.

зсунутий вгору

Якщо малюнок знаходиться на краю аркуша – швидше за все, дитина відчуває себе невпевнено.
Вважається, що права сторона картинки символізує майбутнє, а ліва – минуле. Тобто розміщення малюнка переважно у лівій половині аркуша – це акцентування на подіях минулого, а в лівому верхньому куті аркуша – схильність уникати нових переживань і бажання піти в минуле або заглибитися у фантазії, або страх перед майбутнім.
Ну а сильний зсув до правого краю аркуша – навпаки, бажання «втекти» в майбутнє і позбутися від минулого.

Крім того, варто також уважно поспостерігати, в якій послідовності дитина малює запропоновані елементи. Вважається, що якщо першим намальована людина, то основне для дитини зараз – усвідомлення себе і свого місця в світі. Якщо спочатку зображується дерево, то на першому місці – життєва енергія. Ну а якщо малюк насамперед намалював будинок, головне для нього в даний час – безпека.

І, звичайно, важливо не тільки те, що малює дитина, але і як вона це робить і що при цьому каже.
Якщо вона весь час турбується, що малює погано, «неправильно» – мабуть, вона недостатньо впевнена у собі.
Якщо по ходу малювання зменшуються темп і продуктивність – нервова система дитини схильна до швидкого виснаження.

Ну а якщо тестування викликає явний опір і відмову – вона не бажає розкрити себе або намагається приховати проблеми.

/Files/images/i.jpg

Тести психічного розвитку дитини 3-4 років

1. Тест із кубиками.

Визначає ступінь розвитку сприйняття, здатність здійснювати самостійний контроль над процесом виконання завдання. Запропонуйте дитині кубики розміром 8 см . Попросіть її побудувати вежу, поставивши один кубик на інший. Дитина повинна це зробити без демонстрації зразка. Далі покажіть їй, як можна побудувати з кубиків поїзд із трубою. Дитина будує поїзд після показу (додає трубу). Тест спрямований на розвиток доцільної поведінки. Матеріали: для проведення описаного вище тесту підійдуть кубики в наборі.

2. Тест із геометричними фігурами.

Використовується дошка з вирізаними на ній геометричними фігурами (коло, трикутник квадрат). Вийнявши всі три геометричні фігури з відповідних їм осередків, запропонуйте дитині знайти місце на дошці для кожної фігури. Якщо в дитини що-небудь не виходить, допоможіть їй. Далі, вклавши всі фігури, знову вийміть їх з отворів і запропонуйте дитині самостійно виконати завдання.

Матеріали: дошка з вирізаними на ній геометричними фігурами (коло, трикутник квадрат).

3. Тест із пірамідкою або мотрійкою.

Завдання демонструє здатність дитини здійснювати систему доцільних дій, виявляти помилки й виправляти їх.

На очах у дитини зніміть кільця з піраміди й попросіть допомогти зібрати її знову. Дитина двох—трьох років мусить добре впоратися із цим завданням, керуючись, як правило, методом проб і помилок. Вона ще може переплутати верхні й нижні кільця. Дитина також може впоратися із вкладенням маленької матрьошки у велику (закрити матрьошки самостійно ще не зуміє).

Матеріали: пірамідка з кільцями, набір матрьошок.

4. Тест на оцінку пам'яті.

Попросіть дитину виконати декілька дій підряд: устати зі стільця, підійти до столика, взяти зі столика олівець, принести олівець і покласти його на стілець. Дитина 2—3 років може запам'ятати й правильно виконати 4-5 дій. Вона також повинна правильно назвати своє ім'я, прізвище.

5. Тест на словниковий запас.

Поставте на стіл знайомі дитині предмети: пляшечку, ляльку, м'яч, машинку, чашку, ложку. Дитина повинна назвати правильно всі предмети.

6. Тест на називання зображень (оцінка словникового запасу).

Покажіть дитині картинки, що зображують кішку, собаку, хліб, півня, плаття, яблуко, стіл, корабель, поїзд, автобус, вантажівку, літак, стілець, вікно, двері, шафу, сорочку, капелюх, носки, черевики, грушу, кавун, хлопчика, дівчинку, бабусю, дідуся, дитину, гусака, качку, корову, коня, плиту, чайник, каструлю, сковорідку, ліжко, ніж, вилку, олівець, зошит, газету, книгу. Запитайте, показуючи кожну картинку окремо: «Що це?» або «Що отут намальовано?» Дитина повинна уміти не тільки правильно назвати те, що зображено на картинці, але й уміти розділити дані зображення на групи: тварини, люди, посуд, одяг, меблі.

7. Тест на розуміння інструкцій.

Запропонуйте дитині виконати декілька простих інструкцій: «Дай другові (подрузі) м'ячик», «Поклади його на стіл», «Дай його мені», «Підніми кубик, що впав», «Принеси мені ляльку» тощо. Дитина виконує понад 10 інструкцій, демонструючи розуміння зверненої до неї мови.

8. Тест на розвиток рухової сфери (крупноїмоторики).

У період від двох до трьох років дитина повинна уміти приставним кроком переступати через декілька перешкод, що знаходяться на підлозі на відстані 20 см один від одного.

9. Тест на оцінку тонкої моторики.

Дайте дитині олівець і папір і запропонуйте їй повторити після показу малюнок вертикальних, горизонтальної ліній, кола, хреста, квадрата, трикутника. Якщо дитина виявляє певні здібності, попросіть її скопіювати зображення зі зразка (у цьому випадку вона не повинна бачити, як вони були намальовані). Дитина правильно копіює малюнок вертикальних, горизонтальних, круглих ліній і хреста. Це завдання не повинне викликати в маляти значних утруднень.

10. Тест на оцінку пам’яті.

Попросіть дитину сказати вам, з ким вона живе будинку, що вона їла на сніданок, у що любить грати, а також повторити фразу: «Улітку в лісі було багато грибів й ягід», а потім повторити підряд назви трьох цифр: 2,5,9,11.

11. Тест «Парні картинки» на оцінку уваги й зорового сприйняття.

Підготуйте чотири пари предметних картинок (жабеня й кораблик, зайчик і цебро, ведмедик і рибка, машинка й м'ячик тощо). Покладіть перед дитиною дві предметні картинки (з машинкою й з м'ячем). Точно таку ж пару візьміть собі. Покажіть дитині, що в неї й у вас картинки однакові. Потім заберіть свої картинки, дістаньте одну з них та, показуючи її дитині, попросіть показати таку ж. Дитина з легкістю повинна упоратися з усім завданням, відразу зрозуміти інструкцію вихователя.

12. Тест на розвиток рухової сфери (крупної моторики).

До трьох років дитина може виконувати наступні дії: простояти декілька секунд на одній нозі; піднімаючись нагору по сходам, ставити по одній нозі на кожну сходинку; спускаючись, ставити на сходинку обидві ноги; стрибати на двох ногах; їздити на триколісному велосипеді.

13. Тест-спостереження «Культура спілкування».

У процесі спілкування з дорослими й дітьми дитина третього року життя повинна вітатися та прощатися, вживати слова, що містять прохання, подяку (спасибі, будь ласка), виявляти увагу, співчуття до інших дітей (ділитися іграшками, частуваннями, уступати), озиватися на прохання іншої дитини, допомагати їй.

Примітка. Якщо з більшістю тестів дитина не може впоратися, необхідно проконсультуватися у фахівців. Приводом для звертання до фахівців з дитячої психології можуть бути також емоційні проблеми в дитини:

• постійна лякливість;

• невдалі спроби заговорити;

• нездатність зосереджено грати із чим-небудь протягом 10 хвилин;

• надлишкова активність;

• постійна та підвищена агресивність.

Кiлькiсть переглядiв: 368

Коментарi