2018-01-26
Методична робота
Методична робота в закладі базується на основі державних документів про освіту, науково-педагогічних досліджень, навчальних планів, програм, новинок психоголо-педагогічної літератури, інструктивно-методичних матеріалів з проблем організації методичної роботи, інформації про перспективний педагогічний досвід та інноваційні форми роботи у сфері дошкільної освіти.
Велика увага приділяється спрямуванню зусиль педагогічного колективу на реалізацію сучасного особистісно орієнтованого підходу до дітей, який передбачає формування у дитини здібностей і бажання усвідомлювати себе як особистість. Ці завдання викладені у річному плані дошкільного навчального закладу, обговорюються на педагогічних радах, педагогічних читаннях, під час індивідуальних і групових консультацій, на їх основі здійснюється корекція педагогічного стилю роботи вихователів.
У річному плані дошкільного закладу відображено загальну структуру методичної роботи, яка включає в себе:
- підвищення педагогічної майстерності;
- консультації для педагогів;
- відкриті покази різних видів роботи;
- методичні об’єднання груп;
- загальносадкові свята;
- вивчення стану організації життєдіяльності дітей;
- педагогічні ради;
- роботу методичного кабінету.
Зміст навчально-виховного процесу в дошкільному закладі визначено Базовим компонентом дошкільної освіти, відповідно до програм «Українське дошкілля», «Оберіг».
У навчально-виховному процесі педагогами використовуються наступні форми організації дітей: спеціально організована навчальна діяльність (заняття) самостійна діяльність дітей (художня, рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька, індивідуальна робота по всіх розділах програми, спостереження, екскурсії, свята та розваги, гуртки тощо). В залежності від віку дітей, педагогічної мети вони проводяться фронтально, підгрупами чи індивідуально. Впроваджуючи інноваційні технології в практику роботи з дітьми педагоги проводять тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані, домінантні,
сюжетно-динамічні заняття в залежності від обраного напрямку, що забезпечує високу продуктивність діяльності дітей.
Організація життєдіяльності планується протягом дня з урахуванням домінуючого навантаження на дитину (психічного, фізичного, емоційного), передбачено раціональність чергування видів діяльності, зокрема: розумової, рухової та дослідницької.
У дошкільному закладі створені належні умови для підвищення професійного рівня та формування інноваційної компетентності педагогів.
Вдало поєднанні колективні, групові та індивідуальні форми методичної роботи сприяють ефективному росту фахової майстерності педагогів.
Належна увага приділяється роботі з молодими вихователями. У дошкільному закладі працюють 7 молодих спеціалістів. Діє Школа молодого вихователя.
Основними напрямами Школи молодого вихователя є:
- здійснення заходів з поглиблення педагогічних знань, методології навчання та виховання дошкільнят, вивчення базової програми, документів Міністерства освіти та науки України;
- вивчення теорії, практики та методики виховання, психології, етики, аналіз програмних документів, формування у молодих вихователів фахових умінь і навичок;
- методична робота з вивчення узагальненого перспективного педагогічного досвіду, визначення шляхів його творчого використання;
здійснення заходів щодо підвищення освітнього, науково-методичного, культурного рівня молодого вихователя;
- організація проведення семінарів, оглядів, конкурсів тощо.
В основі стратегії кадрової роботи в дошкільному закладі лежить спрямування педагогічного колективу на вироблення власної креативної системи роботи з дошкільниками. Для ефективної діяльності створено інформаційний банк про нові програми та методичні технології, методичні розробки, навчальні посібники. На засіданні педагогічних годин, під час індивідуальної роботи з вихователями, самостійно педагогами опрацьовується та адаптовується до їх потреб кращий педагогічний досвід з періодичних фахових видань.
Результатом наполегливої праці педагогічного колективу стала перемога у Всеукраїнському фестивалі-огляді кращого досвіду з організації просвіти батьків вихованців дошкільних навчальних закладів «Джерело батьківських знань». Перспективним досвідом педагоги діляться на сторінках фахових видань: розвага «Шевченкові стежки», освітня технологія з соціальної адаптації дитини «Хто - я?» директора Р.Обшарської, «Осіння подорож» та проект кімнати психологічного розвантаження «Диво» практичного психолога Л.Говорушко, «Маленькі паростки добра» Л.Завадовської, морально-естетичне виховання дошкільників «Гармонія почуттів» за творами В.О. Сухомлинського, освітня технологія соціалізації дитини у суспільстві «Умій домовлятися» вихователя-методиста Л.Дмитраш, просвітницький проект краєзнавчо-туристської роботи з елементами екологічного виховання «Стежками рідного краю».
Організація методичної роботи з педагогічними кадрами носить
діагностично-прогностичний характер, базується на глибокому аналізі роботи при проведенні навчально-виховного процесу. Діагностування педагогів проводиться систематично за допомогою анкет, діагностичних карт, картосхем морально-педагогічного клімату в колективі. Цьому питанню постійно приділяється велика увага, що дозволяє вчасно коректувати і надавати методичну допомогу у розв’язанні проблемних завдань і визначенні її форм.
Безпека життєдіяльності дитини та охорона праці в закладі
Безпека – це збалансований стан людини, соціуму, держави, навколишнього середовища, системи різного рівня складності (соціальних, природних, техногенних, економічних та ін.). Складність життєвих ситуацій вимагає виховання у людини установки на власну безпеку вже з раннього дитинства та застосування її протягом усього життя.
Дошкільний навчальний заклад №1 – базовий з безпеки життєдіяльності дитини та охорони праці. Уся робота здійснюється на основі «Базового компоненту дошкільної освіти в Україні», Закону України «Про дошкільну освіту», Закону України «Про охорону дитинства», «Національної доктрини розвитку суспільства», «Типового положення про службу охорони праці», Закону України "Про охорону праці" та інших законодавчих і програмних документах і проводиться в трьох напрямках: робота з дітьми, робота з працівниками закладу та робота з батьками.
Форми комплексної роботи в ДНЗ із безпеки життєдіяльності дитини | : | |||
Працівники ДНЗ | Діти | Батьки | ||
Інструктажі та сезонні накази по ДНЗ з безпеки життєдіяльності дитини (БЖД) | Тематичні заняття | Загальні батьківські збори (інтеграція суспільного та родинного виховання) | ||
Педагогічні наради | Бесіди | Групові батьківські збори | ||
Пошуково-дослідницька робота | Дослідницька робота | Школа молодих батьків | ||
Семінари, семінари-тренінги | Екскурсії, пішохідні переходи, спостереження | Папки-пересувки, тематичні ширми | ||
Методичні об'єднання | Змагання, конкурси, вікторини, КВК | Конкурси-змагання з БЖД | ||
Колективні перегляди | Перегляди ілюстрацій, діафільмів (наприклад «Діти та вогонь», «Обережно — дорога» тощо) | Педагогічно-інформаційні стенди, куточки з БЖД | ||
Облаштування в групах куточків безпеки | Моделювання ситуацій | Допомога в облаштуванні куточків безпеки | ||
Облаштування в ДНЗ кімнати безпеки | Використання ТЗН, настільно-друкованих ігор (наприклад, маршрутна гра «Лихо мене обмине») | Участь в облаштуванні кімнати безпеки ДНЗ | ||
Працівники ДНЗ | Діти | Батьки | ||
Професійні консультації | Моделювання ситуацій | Педагогічні консультації | ||
Круглі столи | Фізкультхвилинки, рухливі ігри | Співпраця у створенні ігрового простору та майданчика дорожньої безпеки | ||
Ділові ігри | Рольові, дидактичні ігри | Дні відкритих дверей | ||
Випуск тематичних стіннівок | Складання казок та розповідей за малюнком, у тому числі із застосуванням методики ТРВЗ | Ознайомлення з пам'ятками з різних видів безпеки життєдіяльності | ||
Компетентнісне виховання з розділу БЖД | Тематичні розваги (за участю батьків та представників правоохоронних органів і державного пожежного нагляду) | Тематичні розваги за участю родин вихованців | ||
Захист педагогічного досвіду | Конкурси дитячого малюнку | Обмін батьківським досвідом виховання | ||
Складання анкет для моніторингу роботи з БЖД у родинах вихованців | Психологічні тренінги | Анкетування, соціологічне опитування, надання психологічної допомоги" | ||
Створення бібліотеки . методичної та художньої літератури з БЖД | Зображувальна діяльність, у тому числі із застосуванням методики ТРВЗ | Спільна практична діяльність у створенні фотомонтажів, виставок дитячої творчості на теми БЖД | ||
Зустрічі з фахівцями (інспектором дорожнього руху, інспектором державного пожежного догляду; відповідальним за ЦЗ району) | Розучування прислів'їв, віршів, читання та обговорення літературних творів | Зустрічі з працівниками Державного пожежного нагляду, правоохоронних органів, працівниками ДАІ, працівниками районного штабу ЦЗ | ||
Створення позитивного психологічного клімату в групі перебування дітей | Робота в індивідуальному зошиті (наприклад, «Будь обережним», автор — О. Лоза) | Індивідуальна робота та бесіди з батьками | ||
Створення банку даних щодо стану здоров'я вихованців | Дні здоров'я, загарту-вальні процедури | Залучення до проведення днів здоров'я | ||
Всеобуч з ЦЗ за чітким планом та тематикою виховної роботи | Тренувальні вправи з ЦЗ | Всеобуч з ЦЗ | ||
Організація тижня безпеки | Тиждень безпеки | Залучення до проведення тижня безпеки | ||
Створення сценаріїв до святкових заходів | Святкові заходи | Залучення до участі в проведенні святкових заходів | ||
Екологічний всеобуч. Валеологічне навчання | Спілкування з домашніми та дикими тваринами в куточку природи ДНЗ | |||
Вправляння в безпечному користуванні побутовими предметами (ножиці, голка, ніж, виделка тощо) | ||||
Тренувальні вправи з надання першої медичної само- та взаємодопомоги | ||||
Тренінг-евакуація дітей | ||||
Театралізовані постанови, інсценування, тематичні розваги | ||||
Розгадування кросвордів, головоломок, ребусів, загадок | ||||
Зміст роботи з дітьми різних вікових груп, щодо формування у них основ безпеки та норам поведінки в надзвичайних ситуаціях
Пожежна безпека:
«Поняття про корисний вогонь»;
«причини виникнення пожежі»;
«Елементарні дії дитини під час пожежі».
Дитина на вилицях міста:
«Поняття про різні види переходів»;
«Дорожні знаки для пішоходів»;
«Правила поведінки в транспорті»;
«Правила катання на санчатах, велосипеді»;
«Ігри з м'ячем поблизу дороги».
Дитина та природа:
«Набуття більш глибоких знань про отруйні гриби, ягоди, рослини»; «Температурні травми та запобіжні заходи»;
«Взаємовідносини зі своїми та чужими домашніми тваринами»;
«Правила поводження біля водойми в різні пори року».
Небезпечні предмети в руках у дитини:
«Більш поглиблені знання про небезпеку від гострих, ріжучих предметів»;
«Знання про небезпеку від вибухонебезпечних предметів (також хлопавок)»;
«Початкові знання про небезпеку від самостійного користування ліками».
Особиста безпека дитини:
«Знання про небезпеку від електроприладів»;
«Знання про поводження біля балконів та відчинених вікон в багатоповерхових будинках»;
«Знання про небезпеку стрибків з меблів, підвіконь, дерев»;
«Вміння бігати, стрибати без травм»;
«Безпечне користування східцями»;
«Первинні навички спілкування з незнайомцями».
Здоров'я дитини, емоції та конфлікти:
«Вміння дружити та запобігати сваркам»;
«Настрій на позитивні емоції»;
«Запобігання отруєнням»;
«Елементарні знання з валеології».
Заходи, які проводяться з працівниками закладу з безпеки праці
- контроль за виконання заходів техніки безпеки та хорони праці;
- роз’яснювальна робота, щодо профілактики травматизму;
- навчання й перевірка знань з питань охорони праці працівників;
- створення служби охорони праці;
- заходи, щодо охорони праці включено в план роботи закладу та колективний договір;
- розроблено інструкції з охорони праці;
- проведення інструктажів з дотриманням правил безпеки в побуті;
- обстеження побутового обладнання на справність.
Взаємодія працівників дошкільного навчального закладу з родинами вихованців з питань безпечної життєдіяльності
Робота зі зниження дитячого травматизму не буде ефективною без співпраці та активної допомоги батьків. Взаємодія педагогічної спільноти та родини стає першочерговим у питаннях запобігання дитячого травматизму.
У своїй практиці вихователі мають застосовувати різні методи просвітницької роботи з родинами вихованців. Необхідно використовувати як методи, перевірені часом, так і інноваційні.
Перелік форм роботи з батьками:
- загальні батьківські збори;
- групові батьківські збори;
- консультації для батьків;
- лекторій молодої сім'ї;
- дні відкритих дверей;
- педагогічно-інформаційні стенди;
- виготовлення ширм та посібників;
- ротація папок-пересувок;
- індивідуальна робота та бесіди з батьками;
- круглий стіл;
- довідкове педагогічне бюро.
Спільні заходи педагогічного колективу та родини:
- фотомонтаж з екскурсій;
- спільні дні народження;
- спортивні свята;
- тематичні розваги за участю батьків;
- зустрічі з працівниками державного пожежного нагляду;
- зустрічі з представниками ДАІ та правоохоронних структур;
- зустрічі з працівниками районного штабу цивільної оборони;
- анкетування батьків;
- вивчення (під підпис) пам'яток з попередження різних видів травматизму;
- моніторинг знань батьків з питань безпеки життєдіяльності дітей;
- обмін думками;
- клуб молодих батьків.
Таким чином, робота з питань безпечної життєдіяльності дитини та безпеки праці в комплексі формує в дошкільнят, їхніх батьків та працівників закладу вміння бачити небезпеку, свідомо підходити до питання особистої безпеки, правильно діяти в певних ситуаціях, набути стереотипу безпечної поведінки в природі та суспільстві.