/Files/images/1rzne/5.jpg

Сходинки адаптації дітей раннього віку

Бесіда
«Підготовка дитини до вступу в ДНЗ»

Прихід у дитячий садок — пер­ший серйозний етап соціального життя дитини. До цього вона спіл­кувалася тільки з членами родини, сусідами або з тими, кого дорослі запрошували додому. Практика свідчить, що цілеспрямована підго­товка дітей до дошкільного закладу допомагає попередити виникнення труднощів адаптації.

Основною складовою успішної адаптації є забезпечення своєчасної психологічної підготовки батьків та дітей ще до моменту відвідування дитячого закладу. Отже, з метою профілактики дезадаптації педагогами групи, яку в майбутньому буде відвідувати дитина, або практичному психологу бажано відвідати родину майбутнього вихованця і познайомитися з дитиною та умовами сімейного виховання.

Готовність малюка до відвідування садка — поняття багатопланове, а не просто набір років, навичок і умінь. Для успішної адаптації дити­на повинна досягти певної стадії розвитку: фізичного, розумового і соціального.

Більшість дітей вступають до дитячого садка чи ясел у віці від 1,5 до 3 років.Але у будь-якому віці — це різка зміна звичного способу життя, по­чаток нового періоду. Далеко не всі діти легко сприймають цю зміну. Навіть для найспокійніших, урівноважених, здорових дітей період адаптації до нових умов викликає значні труднощі, не кажучи вже про більш слабких та непристосованих дітей.

Приблизно за місяць, а то і раніше, до відвідування ДНЗ батькам можна порекомендувати починати готувати дитину морально - розповісти про те, що таке дитячий садок, хто туди ходить, що там відбувається, бажано якомога частіше гратися біля нього, щоб малюк звикав до території. Проте одночасно з цим потрібно не перестаратися - не потрібно дуже часто акцентувати увагу на майбутній події, що може викликати у дитини страх і невпевненість у власних силах.

Чимало проблем, які виникають у ди­тини в період адаптації, можна попереди­ти завдяки роботі з батьками. І її варто роз­починати задовго до приходу малюка в садочок. Доцільно провести бесіду з та­том і мамою вже при оформленні ними документів дитини в дошкільну установу. Слід роз'яснити батькам загальні особли­вості перебігу адаптаційного періоду, йо­го стресогенний вплив на дитину, вірогід­ність порушень поведінки та погіршення стану здоров'я, тривалість і, головне, надати інформацію про те, що вони особисто можуть зробити для того, щоб цей період пройшов для їхньої дити­ни якомога легше.

Якщо малюка заздалегідь привчили до режиму дня, який чекає на нього в до­шкільному закладі, якщо він уміє проси­тися в туалет, готовий до не протертої різноманітної їжі, вміє гратися з іграш­ками, цікавиться ними, здатен хоча б до короткочасного контакту з іншими ді­тьми, не боїться їх, з довірою ставиться до вихователя, то більшості проблем, пов'язаних з адаптацією, у нього не виникне.

Важливо, щоб батьки усвідомлю­вали майбутні зміни, турбувались про емоційний стан, який пережи­ватиме син чи донька, залишившись без рідних, розуміли, що дитина почуватиметься впевнено, якщо вона доволі самостійна, може пев­ною мірою обслужити себе й не почуватися залежною від чужих до­рослих.

Рекомендації батькам по підготовці до вступу малюка в дитячий садок/Files/images/1rzne/4.jpg

– Готуйте дитину до спілкування з іншими дітьми і дорослими: відвідуйте з малюками дитячі парки і майданчики, привчайте до гри в пісочницях, на гойдалках.

– Ходіть з малюком на свята, на дні народження друзів, спостерігайте, як він поводиться: соромиться, усамітнюється, конфліктує, б'ється або ж легко знаходить спільну мову, контактує з однолітками, тягнеться до спілкування, розкутий.

– Дізнайтеся розпорядок дня в групі і наблизьте режим дитини вдома до розпорядку дня в групі.

– Обговоріть в сім'ї з дитиною, що позитивного є в дитячому садку (нові товариші, багато іграшок і т.д.). Важливо, щоб малюк не боявся, - тоді йому легше звикати. В жодному випадку не погрожуйте дитячим садком як покаранням за дитячі огріхи, а також за його неслухняність.

– Дізнайтеся, мабуть в цей садок, ходять діти Ваших сусідів або знайомих. Адаптація пройде легше, якщо в групі у дитини є знайомі ровесники, з якими вона раніше грала вдома або надворі.

– Відвідайте дитячий садок, в той час, коли діти на прогулянці і познайомте свого малюка з вихователькою і дітьми.

– Готуйте Вашу дитину до тимчасової розлуки з Вами і дайте їй зрозуміти, що це неминуче тільки тому, що він вже великий. Настройте дитину на мажорний лад.

– Вселяйте малюку, що це дуже здорово, що він доріс до дитсадка і став таким великим.

– Не віддавайте дитини у розпалі кризи трьох років.

– Не обговорюйте при малюку проблем, що хвилюють вас, пов'язані з дитячим садком.

Як батькам визначити готовність дитини до дитячого садка?/Files/images/1rzne/2.jpg

1. Останнім часом вдома дитина стала нудьгувати, не може знайти собі заняття. Цілком можливо, що дитині час відкривати щось нове, цікаве, незнайоме.

2. На прогулянці малюк сам під­ходить до дітей на майданчику, на­магається вступити в контакт. Він не просто віднімає іграшку - у свого «колеги», а «улагоджує» конфлікт словами: «Це моє!».

3. Маля здатне кілька годин на день проводити без мами.

4. Дитина розбірливо може ви­разити свої потреби словами.

5. Малюк уже досить спритний, вміє самостійно їсти і пережовува­ти, миє руки й умивається, вдягає і знімає із себе основні предмети одягу.

Нові умови можуть стати для малюка надто сильним подразни­ком, скувати його самостійність та ініціативу. Батькам слід говорити про вступ до дитячого садка як про подію радісну й очікувану, демонструючи малюкові впевненість і віру в добрий пе­ребіг подій. Адже діти переймаються настроєм батьків, і надалі емоційний стан малюка визначатиме хід усього перебування протягом дня в дитсадку.

/Files/images/1rzne/1.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 104

Коментарi