Процес адаптації дитини до умов дошкільного закладу досить часто являється драматичною подією, що зачіпає всі сфери життєдіяльності малюка. У дитячому садку все не так, як удома: суворіший розпорядок дня, незнайомі дорослі й діти, незвичні вимоги... Але головне – розлучення з мамою. Усе це може викликати у дітвори напруження і навіть тривожність. Такий емоційний фон негативно відбивається на перших враженнях дитини про дитячий садок, погіршує звикання до нього.
Що таке адаптація? Адаптація – це пристосування організму до нових обставин, а для дитини ДНЗ – новий, ще невідомий простір з новим оточенням, новими взаєминами. Чинники, що впливають на адаптацію дитини до ДНЗ 1. Вік дитини · Відносно спокійно протікає період звикання дітей 3,5-4 років. У цьому віці дитина поступово виходить за рамки інтересів сімейного кола. · Нічого цього ще немає у малечі 1-3,5 років. Адаптаційний період діти переносять важко. Малюк відчуває неприйняття, паніку, якщо сторонній дорослий намагається виконати з ним якісь дії. Дитина відмовляється приймати допомогу вихователя. Дає про себе знати й нервове напруження: малюк пригнічений, усе викликає у нього сльози; не відпускає від себе маму ні вночі, ні вдень; довго не може заснути, часто прокидається з плачем. 2. Поведінка дитини Поведінку в період адаптації важко передбачити навіть дбайливим мамам. Поведінку дитини під час вступу в дитячий садок умовно можна поділити на три групи: Перша група – cюди належить більшість дітей. Вони: · різко бурхливо показують своє негативне ставлення до відвідування ДНЗ; · голосно плачуть; · кидаються на підлогу; · дряпаються,кусаються, то просяться на руки; · біжать до дверей, нікого не чуючи. Втомившись від бурхливої демонстрації протесту, малюк може: несподівано заснути, присівши біля столу, для того, щоб через 3-4 хвилини з новою енергією знову плакати. Діти цієї групи звикають до ДНЗ протягом 20-30 днів. Друга група – сюди входить кілька дітей, які: · Після розлуки з мамою замикаються, стають дуже напружені й насторожені. · У них вистачає сили тільки на те, щоб зробити кілька кроків, забитися в найближчий куточок, від усіх відгородитися. · Ці діти ледь стримують плач,; · Сидять, їхній погляд нерухомий, вони не граються, мовчать. · І тільки побачивши в дверях маму, оживають, біжать до неї і гірко плачуть. Адаптація таких дітей триває 2-3 місяці. Третя група – комунікабельні малюки. Переступивши поріг дитячого садка, вони: · Не лякаються, а навпаки, беруть ініціативу в спілкуванні з дорослими; · Протягом дня розповідають дорослому все, що знають; · Із задоволенням демонструють свої вміння: - самостійно одягаються, - роздягаються, - їдять, - у ліжечку лежать спокійно. Але така ідилія триває недовго (2-3 дні). Після цього, побачивши будівлю дитячого садка, діти впадають у відчай, і їх стиль поведінки стає схожим на стиль дітей першої групи. 3. Досвід дитини · Малюк з великої сім’ї (бабуся та дідусь, брати та сестри) вміє по-різному поводитися з різними членами родини, знає, чого від кого чекати, з цікавістю обстежує незнайоме середовище. · Відрізняється поведінка дітей, батьки яких живуть у маленькому сімейному колі. Їхнє коло спілкування маленьке. У дитини закріпляється симбіотичний зв'язок із матір'ю: залишившись на якийсь час без неї, дитина впадає в паніку. Адаптаційний період дуже важкий і може стати причиною дитячого неврозу. Не маючи великого життєвого досвіду в новому середовищі, дитина може налякатися так, що іноді починає поводитися неадекватно: - лазить, хоч і вміє ходити; - замовкає, хоч уже почала говорити. 4. Індивідуальні особливості малюка: · Якщо дитина активна, комунікабельна, має пізнавальний інтерес, - вона адаптується легко, швидко. · якщо малюк повільний, спокійний, любить гратися наодинці ---шум, голосні розмови однолітків дратують його. Він хоч і вміє сам їсти, одягатися, але робить це повільно, відстає від усіх. Усе це накладає свій відбиток на його ставлення до навколишнього. - Такій дитині необхідно більше часу на адаптацію. · Хворобливим, сором'язливим дітям - необхідно в середині тижня влаштовувати вихідний. Пам'ятайте!!! Тривалі перерви у відвідуванні дошкільного закладу затримують і ускладнюють період адаптації. Під час адаптаційного періоду важливо: · Створіть в домі спокійну обстановку; · З розумінням ставтеся до безпідставного вередування малюка; · більше гуляйте з дитиною, пропоную, зняти емоційне напруження,- активними рухами, цікавою діяльністю; · Намагайтеся раніше вкладати дитя спати після теплої ванни; · У період адаптування треба менше ходити в гості; · рідше відвідувати поліклініку, перукарню, аби зайвий раз не перевантажувати дитину новими враженнями. · Огорніть свою дитину любов'ю, бережіть її нервову систему. Прояви емоційно–нервового напруження · Часті неадекватні негативні емоції та емоційні стани: - плач, - капризування, - плаксивість, - тривала депресія, - апатія, - байдужість, - знижений настрій, - немотивовані напади гніву; - високий індекс вікових страхів або поява страхів, не властивих віку. · Відсутність або мінімальний вияв позитивних емоцій, позитивної реакції на нові іграшки. · Відсутність чітко диференційованої емоційної реакції на різних людей. · Відсутність здатності відгукуватися на емоційний стан близької людини. · Надмірна обережність і побоювання небезпечних предметів. · Занижена комунікабельність дитини: - їй важко вступити в контакт із незнайомими людьми. · Зниження пізнавальної діяльності (практична відсутність реакції новизни). - Знижена ігрова діяльність або її відсутність. - Малюнки на вільні теми, зазвичай у темних кольорах, песимістичного змісту. - Зміна рухової активності ( підвищення або зниження). - Зниження або підвищення апетиту. - Проблеми із сном (аж до безсоння). - Небажання відвідувати ДНЗ. Адаптація пройшла успішно, коли у дитини: · Бажання йти до дитячого садка; · Адекватний вияв емоцій , наявність позитивних емоцій, позитивна реакція на нові іграшки; · Здатність адекватно й достатньо тривало відгукуватися на емоційні реакції оточення; · Висока комунікабельність; · Висока пізнавальна діяльність та активність; · Активна ігрова діяльність; · Малюнки у світлих тонах; · Стабільність рухової активності – малюк рухливий; · Відсутність проблем із сном і харчуванням. Негативно впливає на звикання: · Недотримання в сім'ї режиму дня; · Застосування невірної методики «годування»; · Погіршення стану здоров'я дитини (патологічні відхилення та розлади); · Недостатній рівень психічного розвитку ; · Патологія вагітності та пологів; · Одноманітність життя та діяльності малюка; · Постійне перебування під ретельним наглядом дорослих (мама та бабуся). Шановні батьки! Коли спілкуєтесь з дитиною, яка адаптується до садочка дотримуйтесь таких рекомендацій: · Будьте особливо уважними до поведінки, настрою, самопочуття вашої малечі; - Вранці створюйте атмосферу гарного настрою: будіть дитину лагідним словом, м'яким дотиком руки до чола.
· Говоріть дитині вдома, що в садочку їй буде добре, там багато гарних іграшок, хороших діток. - Не загрожуйте дитячим садком, як покаранням за гріхи й неслухняність.
· Пам'ятайте, що ваше хвилювання передається дитині. Щоб запобігти цьому, заздалегідь познайомтеся з вихователями та особливостями організації життя в групі. - Учіть дитину елементарних навичок самообслуговування: одягатися, роздягатися, акуратно їсти, користуватися носовичком, умиватися та мити руки.
· Заздалегідь продумайте, як зробити, щоб дитина спочатку не залишалась у дитячому садку на цілий день, а лише на декілька годин. У перші дні відвідування садка не залишайте дитину одну, побудьте з нею певний час на прогулянці. - Не запізнюйтеся, забирайте дитину вчасно.
· Поступово збільшуйте її перебування в групі протягом тижня, починаючи з 1-2 годин, щоб дитина усвідомила: розлука з мамою тимчасова, мама завжди повернеться. - Забезпечуйте єдність виховного впливу всіх членів сім'ї, говоріть дитині чітко, що можна робити, як це зробити, а що не можна робити і чому. Тоді ваш малюк розумітиме, чого конкретно ви вимагаєте від нього.
· Цікавтеся у вихователів, як він грається, як спілкується з іншими дітьми. - Обов'язково повідомте вихователів групи про звички та вподобання, про особливості здоров'я і поведінки вашого малюка.
· Тримайте тісний зв'язок із персоналом групи й будьте певні, що працівники зуміли прийняти і зрозуміти вашу дитину і по-материнські дбають про неї. Зміни в поведінці можуть бути через: · ХворобУ; · Дефіцит спілкування з дорослими; · Відсутність умов для активної діяльності; · Відсутність сенсорних подразників (іграшки, предмети для маніпулювання); · Незадоволення органічних потреб ; · Стомлення. Причини стомлення
· Тривале перебування без сну. · Непосильне фізичне і розумове навантаження. · Хронічне недосипання. · Недотримання режиму. · Неправильна організація діяльності. |