Поруч із нами ростуть незвичайні діти, їх називають «дітьми дощу»: вони грають з предметами не так, як більшість, вони радіють іншому. Для них не існує норм і правил, звичних для нас, їм незрозуміло і нецікаво те, що роблять звичайні дівчатка та хлопчики. У них свій, закритий для сторонніх світ, але їм дуже потрібна наша допомога, підтримка і розуміння.
Аутизм і його характеристики
Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.
За оцінками ВООЗ, 1 дитина із 160 має будь-який із розладів аутистичного спектру. Американська асоціація Autism Speaks відзначає 1 випадок аутизму на 88 дітей. Загалом у світі таких осіб нараховується 2 мільйони 400 тисяч.
В Україні з 2008 по 2013 рік за даними МОЗ України захворюваність на розлади зі спектру аутизму зросла в 3,8 разів з 2,4 до 9,1 на 100 000 дитячого населення.
Розлади аутистичного спектру починаються у дитинстві, проте зберігаються у підлітковому і дорослому віці. У більшості випадків ці стани проявляються у перші 5 років життя.
Діагностувати ризик розвитку аутизму можна вже в 1,5 річному віці дитини за допомогою спеціального скринінгового тесту.
Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, проте їм потрібно набагато більше часу, щоб навчитися чомусь дуже простому.
Рівні розумової діяльності у людей з РАС варіюють в надзвичайно широких межах – від важкого порушення функцій до чудових невербальних когнітивних навичок. Такі діти проявляють здібності – іноді просто геніальні – до малювання, музики, конструювання, математики тощо. При цьому інші сфери життя не будуть цікавити дитину.
Аутизм у чотири рази частіше вражає хлопчиків, ніж дівчаток.
Якщо говорити про причини аутизму, є багато факторів, які підвищують вірогідність появи у дитини РАС, в тому числі фактори навколишнього середовища і генетики.
Немає науково обґрунтованих даних щодо зв’язку між вакциною проти кору, коклюшу та краснухи і розвитком аутистичних розладів у дітей, оскільки ураження мозку відбувається ще на етапі внутрішньоутробного розвитку плода.
До 6 років мозок дитини активно засвоює інформацію. І якщо намагатися розвивати «дитину дощу» до цього віку зусиллями психологів, арт-терапевтів, логопедів, то з часом таку дитину можна адаптувати до соціального життя.
На що батькам потрібно звернути увагу
Частина дітей не розмовляють зовсім, інші відстають від своїх однолітків у мовному розвитку. У віці до 12 місяців не агукають, не виявляють активно радості при наближенні мами або когось із близьких; видають одні й ті ж звуки, в 2 роки у них вкрай бідний словниковий запас (близько 15 слів), до 3 років вони майже не здатні комбінувати слова. Такі діти часто повторюють почуті десь слова і фрази, придумують власні слова (неологізми) і не користуються мовою для спілкування.
В першу чергу – з батьками. Малюки не дивляться людям в очі, не тягнуться до батьків на руки, не посміхаються, часто чинять опір спробам взяти їх на руки, приголубити. Вони не відрізняють батьків від інших людей, не помічають, що до них хтось звертається.
Дитина з аутизмом відчуває сильний дискомфорт серед інших людей, а з часом – тривогу. Вони не завжди грають з однолітками, не розуміють емоцій інших людей і тому віддають перевагу усамітненню, яке захищає їх від сильних переживань з приводу складнощів спілкування.
Будь-яка невдача може викликати у дитини спалах гніву, спровокувати істерику, фізичну атаку. Агресія у дітей-аутистів може бути спрямована на інших і на самих себе, останнє зафіксовано у 30% хворих.
Наприклад, дитина не катає машинку, а годинами крутить її колесо. Інший варіант – прихильність тільки до однієї іграшки або її частини, до одних і тих же дрібних предметів.
Діти-аутисти схильні здійснювати одні й ті ж дії протягом довгого часу: повторювати одне і те ж слово, бігати по колу, розгойдуватися з боку в бік, дивитися на обертові об'єкти, вертіти щось тощо.
Які вони, дорослі «люди дощу»?
Розлади аутистичного спектру можуть істотно обмежити здатність людини здійснювати повсякденну діяльність і брати участь в житті суспільства. Ці розлади часто негативно впливають на освітні і соціальні досягнення людини. Деякі «люди дощу» здатні жити самостійно і продуктивно, інші страждають важкими порушеннями і потребують довічного догляду та підтримки.
Дорослі «люди дощу»:
У травні 2014 року 67-а сесія Всесвітньої асамблеї охорони здоров'я прийняла резолюцію «Комплексні і узгоджені зусилля з ведення розладів аутистичного спектру», яку підтримали 60 країн.
«Люди дощу» часто наражаються на стигму і дискримінацію, вони можуть бути несправедливо обділені увагою як у сфері медичного обслуговування, так і в сфері освіти, в можливостях брати участь в житті місцевих громад. Тому їм дуже потрібна наша підтримка і розуміння. Аутизм неможливо вилікувати, проте з часом можна адаптувати таку людину до соціального життя.
джерело: https://phc.org.ua/news/lyudi-doschu-khto-voni-abo-scho-vi-znaete-pro-autizm
Якщо малюкові вже є 1,5 року, а він уникає дивитися на вас, не звертає уваги на навколишні предмети, коли ви намагаєтеся привернути його увагу, не грає "понарошку", то є ймовірність того, що у дитини аутизм. Розлади аутистичного спектра (синдром Аспергера та аутизм) — це порушення розвитку, поведінки, моторики, які впливають на мислення, сприйняття, комунікативні здібності, соціалізацію людини.
У медицині широко використовується класифікація різних видів аутизму, яка заснована на порушеннях психологічного розвитку, з урахуванням причин аутизму й механізмів його розвитку.
В даний час причини аутизму та механізми його розвитку вивчені недостатньо й багато в чому визначаються походженням розладу: екзогенного, ендогенного, органічного або хромосомного характеру.
Поява атипового аутизму у пацієнтів з діагностованими хворобою Дауна, фенілкетонурію, синдромом Мартіна-Белла та іншими обмінними й хромосомними захворюваннями пов'язують з причинами розвитку цих патологій.
Основні ознаки аутизму проявляються в тому, як дитина або дорослий поводиться, перебуваючи наодинці або при взаємодії з іншими людьми. У аутиста виникають проблеми комунікативного характеру, спостерігається повторювана поведінка, можуть відзначатися рухові та сенсорні порушення, дії, які спрямовані на заподіяння собі фізичного каліцтва або болю.
Для дітей з аутизмом характерна стереотипна (повторювана) поведінка. Вони довго махають руками, обертаються навколо себе, пильно й тривалий час можуть дивитися на вентилятор, вибудовують в ряд різні предмети та іграшки (машинки, ляльки, кухлі тощо). Дитина може не цікавитися іграшками, але при цьому проявляти інтерес до різних побутових предметів (обігрівача, мультиварки, інструментів і т.д.), або бути поглинутим якоюсь окремою деталлю від іграшки (колесами машини).
Іноді, діти-аутисти усіма способами намагаються відчути щільний тиск на своєму тілі, залазять під низькі ліжка або дивани, знаходять будь-які способи для нанесення собі ударів, поштовхів або ударів при падінні.
Діти з розладами аутистичного спектра часто не помічають навколишнє оточення й всіма способами уникають візуального контакту. Тому, з боку може здатися, що у них відсутній інтерес до будь-якого спілкування. Якщо дитина з аутизмом чогось потребує, вона вдається до "ведення руки" — кладе руку одного з батьків на потрібний йому предмет і, таким чином, використовує дорослого, як своєрідний "інструмент" для отримання бажаного.
У дітей, які страждають аутизмом, можуть проявлятися різного роду порушення моторики. При цьому, в одних можливий прояв незвичайних навичок в одній області, але їх повна відсутність в інший.
Дитина з аутизмом, як правило, дуже чутлива до різних звуків, шуму, текстур предметів, нової обстановки та нових предметів. Чим більше сенсорних впливів дитина отримує одночасно, тим більша ймовірність, що вона почне себе погано вести.
Симптоми аутизму можуть проявлятися в ненормальній реакції на сенсорні стимули — фізичний дискомфорт та бажання усамітнитися через занадто гучні звуки, яскраве світло, сильні запахи, обмеженість та повторюваність поведінки, інтересів, занять, уяви.
Діти з розладами аутистичного спектру можуть піддавати себе різного роду самоушкодженням (аутоагресії). Дитина-аутист може:
Дитина схильна до нападів агресії, погано переносить зміни (місця, їжі, одягу), не виносить дотику або, навпаки, вимагає постійного фізичного контакту з близькими людьми. У аутистів відсутнє усвідомлення небезпеки. Вони не розпізнають ситуацій, коли можуть поранитися або забитися, у них відсутній страх висоти, швидко проїжджаючих поруч машин, глибоких водойм і т.д.
Нерідко можуть виявлятися такі симптоми аутизму як: порушення сну, судоми (з віком посилюються), порушення реакції на сприйняття болю (від повної відсутності реакції на біль до низького больового порогу).
У дорослих аутизм виражений по-різному. При легкому ступені спостерігається порушення соціальних контактів, але людина частково адаптується до соціуму та може не залежати від допомоги сторонніх, і обрати сферу діяльності, що вимагає високої кваліфікації. При тяжкому ступені, дорослий аутист потребує постійного спостереження й догляду.
При своєчасній діагностиці аутизму, корекції, регулярному спостереженні та підтримці, важких наслідків аутизму не спостерігається.
Діагностика аутизму включає обов'язкове психологічне обстеження та консультування з використанням спеціальних діагностичних тестів.
Раннє виявлення дітей з аутизмом в ранні терміни відіграє величезну роль. Ні для кого не секрет, що чим раніше буде розпочато лікування, а у випадку з аутизмом — коригування комунікативних здібностей, тим більше шансів отримати позитивні та стійкі результати в подальшому розвитку дитини.
Початковий етап в лікуванні аутизму полягає в навчанні аутиста помічати навколишній світ і те, що відбувається навколо. Це допомагає налагодити взаємодію з зовнішнім світом, вибудувати взаємини спочатку з близькими людьми, а після — з незнайомцями, набути навичок спілкування та ін.
Повністю запобігти розвитку аутизму або вилікувати його неможливо. Але в руках кожного з батьків якомога раніше звернутися за допомогою до фахівця, провести раннє діагностування та корекцію.
Не останню роль в профілактиці розвитку аутизму відіграє підготовка до майбутньої вагітності та поведінка під час неї. Важливо пам'ятати, що вік жінки старше 40 років значно підвищує ризик народження дитини з розладом.
джерело: https://medikom.ua/autizm-simptomy-i-prichiny/