СКАРБНИЧКА ВПРАВ – РУХАНОК

  1. «Град» (2 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв, сприяти згуртованостi групи.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Ведучий пропонує їм пригадати, як iде дощ, а за ним – град, i почати разом iз ним повiльно тупотiти ногами, iмiтуючи падiння градин. Поступово темп тупотiння доводиться до дуже швидкого, а потiм сповiльнюється до повного припинення.

  1. «Годинник» (5 хв)

Мета: пiдвищити рiвень працездатностi, розвинути вiдчуття групи, надати установку на взаємодiю.

Хiд вправи.

Ведучий дає iнструкцiю: «Уявiть, що наша група – це великий годинник (учасники розраховуються по порядку, запам’ятовуючи свої порядковi номери). Вiн показує час таким чином: я називаю час, наприклад, 15 годин 20 хвилин. Той, у кого порядковий номер 15, плескає в долонi, а той, у кого число 20, каже «бом». Якщо годинник показує час, наприклад 10 годин 10 хвилин, тодi учасник з порядковим номером 10 плескає в долонi i каже «бом». Зрозумiло?»

  1. «Звук групи» (5 хв)

Мета: сприяти вiдчуттю єдностi групи, зняти втому пiсля заняття.

Хiд вправи.

Учасники займають комфортне положення на своїх стiльцях, заплющують очi i задумують який-небудь звук, який вони можуть вiдтворити. Але кожен буде промовляти свiй звук тiльки тодi, коли вiдчує дотик ведучого. Всiм потрiбно запам’ятати звук, який звучав перед власним.

Ведучий, тихенько проходячи помiж учасниками, без певної системи торкається то одного, то iншого учасника, не забувши жодного. Вони промовляють свої звуки так, щоб їх могли почути всi в групi. Коли всi вiдтворили свої звуки, ведучий пропонує їм, не вiдкриваючи очей, повторити звуки один за одним, пригадуючи, хто за ким був. Наприкiнцi – одночасно промовити свої звуки! Це i буде звуком групи.

  1. «Мiй стан» (5 хв)

Мета: розвинути сензетивнiсть до емоцiйного стану партнерiв.

Хiд вправи.

Учасники стають в коло. У ведучого в руках м’ячик. Кидаючи м’яч, потрiбно називати вголос iм’я того, кому кидаємо. Той, хто отримує м’яч, приймає таку позу, яка вiдображає його внутрiшнiй стан. Всi iншi вiдтворюють позу, намагаючись при цьому вiдчути стан цiєї людини (нiчого не коментуючи). ! Пiсля вправи можливе коротке обговорення.

  1. «Зустрiч поглядами» (3 хв)

Мета: пiдвищити рiвень працездатностi, розвивати увагу до невербальних засобiв спiлкування.

Хiд вправи.

Всi учасники стають у коло й опускають очi. За сигналом ведучого мовчки пiднiмають очi i кожний дивиться на одну людину в колi. Якщо двоє зустрiнуться поглядами, вони простягають один одному руки i виходять iз кола. Завдання групи: якнайшвидше об’єднатися у пари.

6.«Друкарська машинка» (5 хв)

Мета: створити в групi гарний настрiй, зняти напругу пiсля заняття.

Хiд вправи.

Учасники сiдають у коло. Вибирається уривок загальновiдомого вiрша. Кожен по черзi називає по однiй буквi слова. У кiнцi слова – всi встають, на знаках пунктуацiї (кома, крапка, тире i т.п.) – плескають в долонi, в кiнцi строфи – притуп ногою.

  1. «Ураган» (5 хв)

Мета: створити в учасникiв позитивний емоцiйний стан, зняти напруження.

Хiд вправи.

Учасники сiдають у коло, а ведучий залишається стояти у центрi. Вiн пропонує помiнятися мiсцями всiм, хто має певну спiльну ознаку (любить математику, має сiрi очi, народився влiтку тощо). При цьому, якщо учасник має названi ознаки, вiн повинен помiнятись мiсцем з iншим учасником, який теж має цi ознаки. Той, хто в центрi кола, називає тiльки ту ознаку, яку вiн на цей час має. Коли учасники мiняються мiсцями, вiн повинен зайняти чиєсь мiсце. Учасник, який залишається без стiльця, стає в центрi кола. Якщо ведучий довго залишається стояти, вiн може сказати: «Ураган», i тодi всi без винятку встають i мiняються мiсцями.

8. «Улюбленi речi» (5 хв)

Мета: пiдняти настрiй учасникiв, зняти напругу.

Хiд вправи.

Усi сидять у колi iз заплющеними очима. Потiм згадують тi речi або подiї, якi несли з собою гарний настрiй або почуття задоволення, а далi, зберiгаючи гарнi вiдчуття, вiдкривають очi, встають i потягуються. Пiсля закiнчення вправи учасники за власним бажанням можуть обговорити свої почуття, розповiсти про найкращi подiї у життi, про свої улюбленi речi.

9. «Полювання на лева» (5 хв)

Мета: створити гарний настрiй, зняти втому пiсля заняття.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло один за одним. Ведучий промовляє слова, якi супроводжуються певними рухами, а учасники повторюють за ним:

  • Ми йдемо полювати на лева. (Впевнений хiд по колу)
  • На боїмося ми нiчого! (Вiдображаємо рухами)
  • Ой, а це що?
  • Болото! Чвак! Чвак! Чвак! (Обережний хiд, високо пiднiмаючи колiна)
  • Ой, а це що?
  • Море! Буль! Буль! Буль! (Плавальнi рухи)
  • Ой, а це що?
  • Поле! Туп! Туп! Туп! (Тупотiння ногами)
  • Ой, а це що?
  • Це дорога навпростець! (Впевнений хiд)
  • Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Немов погладжуємо)
  • Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)
  • Побiгли додому! Через поле! Туп! Туп! Туп!
  • Через море! Буль! Буль! Буль!
  • Через болото! Чвак! Чвак! Чвак!
  • Прибiгли додому! Сховалися! (Присiли)
  • Якi ми молодцi! (Погладжуємо себе по головi)
  • Якi ми хоробрi! (Легенько стукаємо кулачком по грудях)
  • Ми нiчого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказiвним пальчиком)

10. «Слiпий та поводир» (5 хв)

Мета: створити атмосферу довiри в групi, зняти напругу пiсля заняття.

Хiд вправи.

Учасники об’єднуються в пари. Один у парi грає роль «слiпого», а iнший – «поводиря». «Слiпий» закриває очi, «поводир» бере його за руку i водить за собою по кiмнатi, розповiдаючи про все, що знаходиться навколо. Вправа продовжується 2 хв, пiсля чого партнери мiняються ролями. Завершується робота обговоренням почуттiв учасникiв, якi виникали в процесi виконання вправи.

  1. Дотягнись до зiрок» (5 хв)

Мета: пiдняти настрiй, зняти напругу, сприяти набуттю впевненостi учасникiв у своїх можливостях.

Хiд вправи.

Усi, стоячи у колi, заплющують очi i роблять три глибокi вдихи та видихи. Потiм уявляють, що над ними нiчне небо, повне зiрок. Необхiдно вiдшукати яскраву зiрку, яка асоцiювалась би iз власною мрiєю. Далi учасники поступово простягають руки до неба, нiби намагаються досягти своєї зiрки. Пiсля закiнчення вправи присутнi можуть обговорити свої «зiрки».

  1. «Неправда» (5 хв)

Мета: зняти напругу i втому, створити гарний настрiй.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Починає гру ведучий, який зрозумiло для iнших iмiтує рухами виконання якої-небудь роботи (копає, грає на музичному iнструментi, пере i т.iн.). учасник, який стоїть праворуч, запитує: «Що ти робиш?». Ведучому треба вiдповiсти що-небудь, але зовсiм не те, що насправдi робить, продовжуючи виконувати свої рухи. Наприклад, показує рухами, що грає на скрипцi, а вiдповiдає: «Зриваю яблука». Тим часом його сусiд, отримавши вiдповiдь, починає виконувати рухи, якi iмiтують словесну вiдповiдь, тобто «неправду». Тепер уже цього його запитуватиме сусiд праворуч, i тут теж треба сказати «неправду». Всi продовжують виконувати свої рухи, доки коло не замкнеться.

  1. «Рукостискання» (5 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв, пiдвищити згуртованiсть групи.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Ведучий пропонує їм обмiнятися один з одним рукостисканням. Слiд силою рукостискання виказати свої почуття.

  1. «Це здорово!» (5 хв)

Мета: розширити iнформацiю про учасникiв, пiдвищити рiвень згуртованостi групи.

Хiд вправи.

Учасники групи стають у коло. Ведучий пропонує учаснику, що сидить справа, назвати своє iм’я i улюблене заняття (наприклад: «Я Марiя, люблю читати» i т.п.).

У вiдповiдь на кожну фразу всi учасники хором вигукують: «Це здорово!» i водночас пiднiмають угору великий палець (жест схвалення).

  1. «Булочка з родзинками»

Мета: сприяти згуртованостi групи, зняти напругу пiсля заняття.

Хiд вправи.

Ведучий запитує у всiх: «Хто любить родзинки?» Тi, хто любить, стають посерединi кiмнати, беруть один одного за руки, створюючи ланцюжок. Тi, хто полюбляє солодощi, гарну компанiю i т. д., теж до них приєднуються, аж поки всi не стануть у ланцюжок. Потiм ведучий бере останнього учасника за руку i починає, ходячи навколо першого учасника, «намотувати» всю групу на нього – «пекти булочку з родзинками». Коли всi щiльно «намотаються», треба хвилинку так постояти, щоб вiдчути всiх разом, прислухатися до того вiдчуття i аж тодi розiйтись.

  1. «Познайомимось руками» (5 хв)

Мета: створити в групi атмосферу довiри та згуртованостi.

Хiд вправи.

Учасники об’єднуються у пари. У парi сiдають один напроти одного i iз заплющеними очима, простягнувши один одному руки, спочатку знайомляться руками, потiм сваряться за допомогою рук, а насамкiнець миряться, виявляючи тепло i симпатiю руками.

  1. «Пошкоджений телефон» (10 хв)

Мета: активiзувати увагу, розвивати навички активного слухання.

Хiд вправи.

Учасники стають у шеренгу. Ведучий каже на вухо найближчому до нього учасниковi речення, яке складається з 5 слiв. Наприклад: «Тема сьогоднiшнього заняття дуже цiкава». Учасник має передати речення (як вiн почув i зрозумiв) наступному, i так далi. Наприкiнцi ведучий пропонує останньому учасниковi виголосити те, що вiн почув.

Зазвичай речення вiдрiзняються.

  1. «Їстiвне - неїстiвне» (5 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Ведучий тримає в руках м’яч i пропонує за командою спiймати його або вiдштовхнути. Спiймати м’яч потрiбно тодi, коли буде сказано «їстiвне» слово, наприклад, овочi, фрукти тощо, а вiдштовхнути, якщо буде сказано «неїстiвне» слово, наприклад, вiкно, книга тощо. Ведучий промовляє слово i кидає м’яч одному з учасникiв групи. Той, у свою чергу, повинен, промовляючи слово, кинути м’яч комусь iншому i т.д.

  1. «Крiсло» (10 хв)

Мета: формувати у членiв групи почуття згуртованостi, вчити ефективної взаємодiї для досягнення мети.

Хiд вправи.

Учасники пiд музику рухаються по колу навколо стiльцiв. Музика припиняється, i всi учасники повиннi сiсти. Кiлькiсть стiльцiв поступово зменшується. Останнє коло учасники проходять навколо стiльця, i всi повиннi сiсти (нiхто не повинен стояти). ! Очiкуване рiшення: хтось сiдає на стiлець, а решта учасникiв сiдають один одному на колiна.

  1. «Броунiвський рух» (5 хв)

Мета: створити в групi атмосферу довiри та згуртованостi.

Хiд вправи.

Учасники ходять по кiмнатi iз заплющеними очима. Пiсля оплеску ведучого кожен учасник бере за руку того, хто стоїть поруч i називає його iм’я. Пiсля другого оплеску рух вiдновлюється. На два оплески пiдряд – вправа припиняється.

  1. «Знайди свою пару» (10 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв, вчити знаходити засоби невербального спiлкування, зрозумiлi iншим.

Обладнання: невеликi картки з назвами тварин. На кожну тварину повинно бути двi картки.

Хiд вправи.

Ведучий роздає картки з назвами тварин i просить прочитати цi назви подумки. Завдання кожного: знайти собi пару, але при цьому не можна говорити (користуватися лише характерними жестами тварин).

Коли учасники знайшли свою пару, вони залишаються поруч i не перемовляються, поки всi iншi теж не знайдуть собi пару.

Коли усi пари знайдено, ведучий запитує по черзi у кожної: «Хто ви?».

Пiсля закiнчення вправи можна подiлитися враженнями про те, як учасники шукали собi пару. ! Якщо у групi непарна кiлькiсть учасникiв, ведучий теж бере участь у грi.

  1. «Я їду!», «Я теж!», «Я зайцем!» (5 хв)

Мета: активiзувати учасникiв, пiдвищити настрiй.

Хiд вправи.

Всi учасники сiдають у коло. Один учасник залишається стояти у центрi кола (його стiлець вiльний). Завдання цього учасника: сiсти на вiльний стiлець. Учасник, який бачить, що бiля нього вiльний стiлець, повинен швидко сiсти на нього зi словами «Я їду». Сусiд лiворуч робить те саме зi словами «Я теж». Третiй за порядком учасник теж займає вiльний стiлець зi словами «Я зайцем». Наступний учасник, займаючи вiльний стiлець, знову проказує першу фразу. Це продовжується до тих пiр, поки той учасник, що стояв у колi, не сяде на вiльний стiлець. Той, хто не встиг пересiсти, стає в центр кола. Все починається спочатку. ! Дiтям дуже подобається ця гра, але треба слiдкувати, щоб вони не забували промовляти фрази по порядку, а не просто перестрибували зi стiльця на стiлець.

  1. «Детектив» (5 хв)

Мета: активiзувати увагу, зняти тiлесне напруження.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло плечем до плеча. Ведучий непомiтно дає одному з них якусь рiч i за жеребкуванням обирає «детектива». «Детектив» залишається в центрi кола, а члени групи мають швидко передавати рiч iз рук в руки ( за спинами). За командою ведучого «Стоп!» гра припиняється, i «детектив» мусить сказати, у кого на той момент знаходиться рiч.

! Слiд надати можливiсть кожному учасниковi побувати в ролi «детектива». Для цього потрiбно обмежувати час, заохочувати учасникiв словами «Молодцi», «Чудово» i т.п.

  1. «Пересадки» (5 хв)

Мета: зняти втому, пiдняти настрiй.

Хiд вправи.

Всi учасники сiдають в коло. Один залишається стояти в колi – стає ведучим. Ведучий каже фразу на зразок: «Встаньте i пересядьте всi тi, у коло блакитнi очi (всi дiвчата, всi, у кого чорне волосся i т.п.)» Поки учасники пересiдають, ведучий повинен сiсти на вiльний стiлець. Той, хто не встиг сiсти, стає ведучим i промовляє свою умову для пересiдання.

  1. «Хто найуважнiший» (10 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв.

Хiд вправи.

Учасникам пропонується об’єднатися у двi команди i стати один за одним у двi шеренги в рiзних кутках кiмнати. Ведучий дає учасникам, якi стоять першими в обох шеренгах, по аркушу паперу iз зазначенням якогось предмета чи образу (наприклад: кавун, обличчя з посмiшкою тощо). Учасники повиннi за допомогою жестiв та мiмiки швидко та зрозумiло донести iнформацiю до кожного наступного учасника. Останнi учасники повиннi намалювати отримане повiдомлення на закрiпленому заздалегiдь на стiнi великому аркушi паперу. Перемагає команда, яка передала образ, найближчий до оригiналу.

! Учасникiв слiд постiйно заохочувати словами схвалення, стежити за тим, щоб вони не розмовляли.

  1. «Гуфi» (10 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв.

Хiд вправи.

Перед грою ведучий обирає одного учасника на роль Гуфi (казкова особа), але так, щоб iншi учасники групи цього не знали. Учасники стають у коло, а ведучий повiдомляє, що серед присутнiх є мовчазна iстота Гуфi. Знайти її можна лише так: слiд доторкнутись i запитати «Чи ти Гуфi?». Якщо вiдповiдi не буде, значить це дiйсно Гуфi. Доторкнувшись до неї, учасники стають такими ж мовчазними iстотами. Учасники, заплющивши очi i випроставши вперед руки, починають повiльно ходити по кiмнатi, торкаючись один одного i запитуючи: «Ти Гуфi?». I так до тих пiр, поки не утвориться ланцюжок.

  1. «Саймон каже…» (5-10 хв)

Мета: закрiпити у пам’ятi iмена учасникiв, пiдвищити рiвень згуртованостi групи.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Ведучий оголошує, що в кiмнатi присутнiй невидимий чоловiчок Саймон, який пропонує зробити певний рух. Ведучий промовляє: «Саймон каже: - Роби так (показує якийсь рух, а всi учасники повиннi повторити цей рух), а я – Петро, кажу вам робити так (показує свiй рух)». Учасник, який стоїть справа, має сказати i показати, як каже робити Саймон, Петро, а потiм i вiн сам, а всi учасники мовчки за ним повторюють рухи. Гра закiнчується тодi, коли всi показали свої рухи та рухи учасникiв, якi були до нього. ! Ведучий повинен слiдкувати, щоб дiти не забували називати один одного по iменi, а не просто вказували на товариша, показуючи його рух.

  1. «Незвичайний хор» (5 хв)

Мета: зняти втому, пiдвищити настрiй.

Хiд вправи.

Ведучий об’єднує учасникiв у три групи: кошенята, цуценята, жабенята.

Ведучий: «Ми органiзували незвичайний хор. Кожна група має свою партiю. Кошенята спiвають: «Няв, няв, няв», цуценята: «Гав, гав, гав», жабенята «Ква, ква, ква». Ми будемо спiвати пiд мелодiю пiснi «У лiсi, лiсi темному» (можна використати будь-яку вiдому мелодiю). Ви уважно слiдкуєте за рухами диригента i починаєте спiвати свою партiю тiльки тодi, коли диригент вам покаже». ! В ролi диригента можна вибирати тих учасникiв, якi почуваються дещо невпевнено. Для них ця вправа дуже корисна.

  1. «Подарунок» (5 хв)

Мета: створити доброзичливу атмосферу в групi.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Їм пропонується зробити подарунок для свого сусiда, а саме – подарувати добрий настрiй за допомогою мiмiки та жестiв.

  1. «Австралiйський дощ» (5 хв)

Мета: забезпечити психологiчне розвантаження учасникiв.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло. Ведучий запитує в учасникiв: «Чи знаєте ви, що таке австралiйський дощ? Нi? Тодi давайте разом послухаємо, який вiн. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тiльки вони повернуться до мене, я передам наступнi. Слiдкуйте уважно».

  • В Австралiї пiднявся вiтер. (Ведучий тре долонi)
  • Починає накрапати дощ. (Клацання пальцями)
  • Дощ посилюється. Лопотить по листочках. (Почергове плескання долонями по грудях)
  • Починається справжня злива. (Плескання по стегнах)
  • А ось град – справжня буря! (Тупотiння ногами)
  • Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах)
  • Дощ стихає. (Почергове плескання долонями по грудях)
  • Рiдкi краплi дощу падають на землю. (Клацання пальцями)
  • Чути тихий шелест вiтру. (Потирання долонь)
  • Сонечко! (Руки догори)

! Можливий iнший варiант вправи.

Учасники йдуть по колу i на всi фрази, поданi вище, доторкаються до спини того, хто йде попереду. Наприклад: - Пiднявся вiтер. (Легенько погладжують плечi товариша). Починає крапати дощ. (Легенько стукають пальчиками по спинi товариша) i т.д. Потiм учасники повертаються i йдуть у зворотнiй бiк, виконуючи те саме.

  1. «Емоцiї та ситуацiї» (10 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв.

Обладнання: м’ячик.

Хiд вправи.

Учасники стають у коло.

Ведучий: «зараз кожен назве одну емоцiю або почуття. Я починаю - спокiй»

Коли всi назвали по однiй емоцiї i запам’ятали її, ведучий продовжує вправу.

Ведучий: «А зараз кожен буде називати якусь ситуацiю i кидати м’ячик iншому учасниковi, пропонуючи продовжити речення, назвавши емоцiю чи почуття (те, що кожен називав попередньо). Наприклад: «Коли я читаю книгу, то вiдчуваю / кидаємо м’ячик/ … захоплення /вiдповiдає учасник, який спiймав м’ячик i попередньо називав це почуття/»

Вправу закiнчено, коли м’ячик побував у кожного з учасникiв.

  1. «М’ячики в колi» (5 хв)

Мета: активiзувати увагу учасникiв, створити гарний настрiй.

Хiд вправи.

Учасники стають у щiльне коло, плечем до плеча. Завдання для всiх: утримати в колi маленькi м’ячики вiд пiнг-понгу або трiшки бiльшi. Не можна ловити м’ячi руками i виходити з кола. Їх треба вiдбивати ногами. Ведучий поступово збiльшує кiлькiсть м’ячикiв вiд 1 до 5-10 (залежно вiд кiлькостi учасникiв, вiкового складу групи, розмiру м’ячикiв).

  1. «Кораблi та скали» (5 хв)

Мета: допомогти навчитися довiряти один одному, вiдчувати настрiй iншої людини, чiтко дотримуватися правил групової роботи.

Хiд вправи.

Об’єднати учасникiв у двi групи. Перша група – «кораблi», друга – «скали». «Скали» розсiдаються на пiдлозi, «кораблi» заплющують очi та хаотично пересуваються по кiмнатi. При наближеннi до них «корабля» «скали» шиплять, iмiтуючи звук, з яким «хвилi набiгають на скали». Мета «скал» - не допустити аварiї «корабля».

Потiм гравцi мiняються ролями.

К Эстонии приближаются грозовые тучи: будьте готовы к ливням и граду
Кiлькiсть переглядiв: 43

Коментарi